Woda w oleju
Zawartość wody w oleju > 0,1%
- przyspiesza proces starzenia oleju
- obniża właściwości smarne
- przyspiesza korozję i kawitację
- skraca żywotność uszczelek
- obniża filtrowalność
ZANIECZYSZCZENIE WODĄ
Oleje są narażone na zanieczyszczenie jeszcze przed rozpoczęciem użycia: podczas transportu i składowania. Jeśli stojące pojemniki (w szczególności beczki) są składowane lub ładowane na zewnątrz, na ich pokrywach może zbierać się woda. Wraz ze wzrostem i spadkiem temperatury otaczającej, wilgoć może przedostać się do wnętrza beczek przez nakrętki.
Podczas eksploatacji, woda może przedostać się do oleju przez wloty zbiornika, pod postacią kondensacji lub przez zużyte cylindry i uszczelnienia. Kondensacja jest najczęstszą przyczyną wnikania wody do oleju podczas eksploatacji.
Para wodna może kondensować w zbiorniku za każdym razem, gdy maszyna schładza się - dotyczy to zwłaszcza jednostek mobilnych używanych na zewnątrz. Jeśli urządzenie jest stosunkowo statyczne, prowadzi to często do rdzy i innych problemów z korozją, szczególnie powyżej poziomu oleju. Przy większej ilości wody w oleju, zaczynają rozwijać się w niej mikroorganizmy. Skutkuje to powstawaniem szlamu i zmianą lepkości. Pierwszymi oznakami problemu są nieprzyjemny zapach i zmiana zabarwienia (zmętnienie oleju).
Wpływ na żywotność łożysk
Typ cieczy | nowa wartość oleju (nieszkodliwa) | maks. dopuszczalna wartość (wg znanych norm) | zalecana filtracja |
---|---|---|---|
HLP, HVLP | 100 - 400 ppm | 500 ppm | > 400 ppm |
HEES, HETG, HEPR | 400 - 700 ppm | 1.000 ppm | > 900 ppm |